Pages

2014-08-20

Heidelberg-København-Stockholm-Turku

Palasin tällä kertaa Suomeen vähän tavallisesta poikkealla tavalla, nimittäin autolla neljän opiskelukaverini kanssa. Miltsi, Riksu, Ripa ja Juhku huristivat kyläilemään meille muutamaksi päiväksi ennen suomeutumistani, ja paluumatka tehtiin viidestään Tanskan ja Ruotsin halki. Näin sain myös evakuoitua usemman kilon romppeitani muuton alta, kun Muru ei mitenkään saa kaikkea mahdutettua Geneven soluhuoneeseensa. (Ja pojat sai ostaa tuliaiskaljaa.)

Vierailun aikana kiersimme tyttöjen kanssa Heidelbergin turistinähtävyydet läpi ja metsästimme muutaman matkamuistogeokätkön sillä aikaa, kun pojat olivat keskenään shoppailemassa Metzingenissä.

Poikien palattua lähdimme koko poppoo panimoravintola Brauhaus Vetteriin syömään. Masut täynnä Saumagenia, Bratwurstia, Schweinshaxea ja Sauerkrautia jatkoimme vielä Untere Straßelle pienelle pubikierrokselle. Muille tilattiin perinteiset Melonenschnapsit, mulle Warmer Erpel, kun sen jostain syystä olin lähes paikallisena tähän saakka onnistunut välttämään.

@ Destille

@ Palmbräu Gasse

@ Eckstein
@ Brass Monkey
Viimeisenä päivänä yritettiin hakea vielä tuliaisia kaupungilta, mutta kun mitään kiinnostavaa ei tullut vastaan, lähdimme patikoimaan Heiligenbergin huipulla nököttävälle "natsiamfiteatterille" eli Thingstättelle. Aikaa urheilusuoritukseen kului vähintään tunti, ja huipulla erityisesti krapulainen Ripa puuskutti ihan kunnolla. Alamäessä oli jo kaikilla kova nälkä, joten päätettiin pitää pienet grillipippalot omalla takapihalla. Hämärän tultua joukkoon liittyivät vielä saksakaverit Tobi, Sonny, Edi ja Iw. (Koskahan näen taas heitä seuraavan kerran? :/)

Varsinaiseen matkaan startattiin sitten sunnuntaiaamuna 10. elokuuta ja Turun kamaralle saavuttiin tiistaiaamuna, tien päällä oltiin siis kaksi vuorokautta. Ratsunamme toimi täyteen pakattu Audi A4, jonka huippunopeudeksi kellotettiin tällä kuormalla 209 km/h. Juhkun sanojen mukaan olisi enemmänkin vielä kulkenut, mutta aina tuli joku auto perse edellä vastaan... :)

Kesälomakaudesta huolimatta Saksan autobaanoilla oli kyllä yllättävän vähän liikennettä, eikä jouduttu pysäämään yhteenkään ruuhkaan. Pidimme tunnin ruokatauon Hannoverin kupeessa Hildesheimissa dönerin merkeissä, mutta muuten ei juuri pysäiltykään. Juhku ajoi omasta halustaan koko matkan, kuten toiseenkin suuntaan, ilmeisesti ei halunnut uskoa autoaan muun rämäpääjengin käsiin :) Matkustajat ehtivät siis pelata vähän Unoa takapenkillä ja lueskella sivistäviä lehtiä.

Takapenkkijoogaa

Welde-pullonkorkki ennusti lähtöä edeltävänä iltana, että emme saavu Kööpenhaminaan ennen iltayhdeksää, ja ennustus myöskin toteutui, kun olimme Puttgardenin lauttarannassa juuri tarkalleen se auto, joka ei enää mahtunut mukaan aiempaan paattiin, vaan jouduimme odottamaan sen puoli tuntia seuraavaa. Odottaessa tanssimme muumihumppaa ja harrastimme muutakin akrobatiaa :)

Lopullinen saapumisaika Köpikseen oli 21:40. Sieltä olimme buukanneet hostellihuoneen, mutta ennen huoneeseen asettumista haimme vielä pizzaa suunnilleen viimeisestä aukiolevasta ruokamestasta. Penkin puutteessa söimme ne keskellä jalkakäytävää katulampun paisteessa. Muu reissuväki pelasi vielä muutaman erän Unoa hostellilla, mutta mä en kyllä kyennyt enää kunnolla pysymään edes hereillä. Unta kertyi lopulta kahdesta kuuteen, kun kuskimme sitten hihkaisi sängystä olevansa jo ihan pirteä ja valmis jatkamaan matkaa. Turistimielessä teimme vielä pienen koukkauksen kaupungin tärkeimmälle nähtävyydelle.

Posliinipizza

Den Lille Havfrue
Tukholmassa olimmekin aikaisen lähdön seurauksena jo neljältä, joten meillä oli hyvin aikaa käydä ulkona syömässä hummusta ja etsiä vielä pari geokätköä. Tinde Turusta oli antanut meille mukaan 10 kruunua, joten ostimme sillä yhden postimerkin ja kirjoitimme kortin (ilmainen mainoskortti budjettirajoitteesta johtuen) Tindelle. Unohdimme kuitenkin itse postittaa sen, ja jouduimme check-in-jonossa kurkottelemaan sataman aidan raoista, jotta saimme annettua kortin jollekin avuliaalle ruotsalaissedälle, joka innostuksesta hihkuen "todellakin lupasi postittaa" kortin. Tuli kuulemma perille! :D Mainiosta kortista ei muistettu ottaa kuvaa :(

Amorellan kakkoskannella ilta jatkui tuttuun tapaan jo rutiiniksi muodostuneella Uno-erällä. Karaokeenkin yritettiin päästä, mutta mokoma touhu oli loppunut jo kello 23. Siispä tyydyimme siemailemaan taxfree-tuliaisia laivan portaikossa. En tiedä, millä ilveellä Miltsi ja Riksu selviytivät seuraavana aamuna töihin - parin tunnin yöunilla ja puolella keissillä A. Le Coqia... Ainakin itse koomasin onnessani kotona kolmeen saakka, kunnes oli pakko lähteä Rerskun vikaan hääpukusovitukseen.

London Marathon?
Kustannuksia reissusta tuli varmasti enemmän kuin lentokoneella matkatessa, mutta onhan kunnon roadtrip ihan eri asia muutenkin :) Suunnitteilla on ensi kesänä kiertää Baltian puolelta Geneveen!

3 comments:

1. Tuollainen road trip olisi kiva tehdä joskus! Suomesta tänne, siinä on jo mahtaa muutama tuhat kilometri mutta mikäs siinä jos on hyvää seuraa ja toimiva auto.:D

ReplyDelete
  2. Replies
    1. Mennään mennään! Se Viro vois siintää lokakuussa.. :)